Disleksi (Türkçe öğrenme güçlüğü) - Diskalkuli (Matematik öğrenme güçlüğü) - Disgrafi (Yazı bozukluğu)
Disleksi (Türkçe öğrenme güçlüğü)
Çocuğun normal zeka düzeyinde olmasına rağmen
dil, okuma, ve yazma becerilerinde sorunlar yaşamasına neden olan bir özel
öğrenme bozukluğudur. Disleksisi olan çocuk konuşma seslerini tanısa bile,
bunların harfler ya da kelimeler ile olan ilişkilerini öğrenmede zorluk çeker.
Genel olarak bu çocuklar
· Sözcükleri tersten okur. Örneğin; ‘kitap’
yerine ‘kipat’ der,
· Bazı harfler arasındaki farklılıkları tersten
algılar. Örneğin: ‘3’ sayısını ‘E’ harfi, ‘d’ harfini ‘b’ harfi, ‘73’ü ‘37’,
şeklinde görür ve okur.
· Uzaklık ve derinlik algılamasında sorunları
vardır. Bu nedenle eşyalara çarpabilir, sandalyelerden düşebilirler.
· Benzer sesleri birbirine karıştırırlar.
Örneğin “soba” yerine “sopa”, “kova” yerine “kofa” der.
· Matematik problemini siz sorarsanız çözer,
kendisine verirseniz çözemez
· Çok unutkandır. Ödevlerini yapmayı unutur,
sürekli hatırlatmak gerekir.
· Harf sırasını atlar
· Okuma esnasında bir sonraki alt satıra
geçmede zorluk yaşar.
· Hece tekrarları yapar.
· Yaşına göre beklenen seviyenin altında okuma
yapar
· Duyduklarını anlama ve kavramada sorunlar
yaşar
· Doğru kelimeyi bulma veya sorulara cevap
oluşturmada zorluk çeker
· Okuma ödevlerini normalden uzun sürede
tamamlar
· Yaşıtları gibi kelimelerle düşünmez,
resimlerle düşünür, düşündüklerini hayal gücünde çok net canlandırabilir.
· Konsantrasyon da güçlük çeker, kelimeleri
aklında tutamaz.
· El yazıları yavaş ve karışıktır.
Diskalkuli
(Matematik öğrenme güçlüğü)
Ortada zihinsel bir problem olmadığı halde
sayı ve sembolleri kavrama, matematiksel işlemleri gerçekleştirme ve
ilişkilendirmede güçlük yaşama durumudur. Bu çocuklar
·
Toplama,
çıkarma, çarpma ve bölme gibi temel işlemleri yapmakta zorluk yaşar.
·
Çarpım
tablosunu öğrenmede, problemleri anlama ve çözmede
·
Gün,
hafta, ay, yıl ve mevsimleri anlamada ve sıralamada zorlanır.
·
Sembolleri
kavramları birbirleri ile karıştırır ve sürekli parmak hesabı yapar.
·
Rakamları
birbirleriyle karıştırabilir ya da ters yazablir. Örneğin 6-9, 4-7, 25-52
·
Tarih ,
zaman, saat, yer yön kavramlarını öğrenmede zorluk yaşar.
Yazma güçlüğü çeken çocukları ifade etmek
için kullanılan tıbbi bir terimdir. Yazım bozukluğu olarak tanınır. Disgrafisi
olan çocuklar bir soruya sözlü olarak cevap verebiliyor olsalar, düşüncelerini
yazıya dökmeye ve yazmada zorluk yaşarlar. Yazıları neredeyse anlaşılmaz
düzeyde olabilir.
·
Noktalama
işareti kullanmayıp bir sonraki cümleye küçük harfle başlanarak devam edilir.
·
Kelimeleri
bitişik yazma ya da olmayacak yerde boşluk bırakma gibi hatalara sıkça
rastlanır.
·
Harfleri
boyutlandırmak da oldukça zorlanır, aynı cümle içinde birbirinden oldukça
farklı boyutlarda harfler ile karşılaşmak mümkündür.
·
Harflerin
bazılarını, diğerlerinden daha küçük ya da büyük boyutta yazabilir.
·
Büyük
olması gereken harfleri küçük, küçük olması gereken harfleri büyük yazarlar.
·
Bir
kitaptan ya da tahtadan bakıp bir yazıyı yazarken kitaba ya da tahtaya sık sık
dönerler.
·
Kelimeler
arası boşlukları yanlış kullanır ya da belirgin derece farklı yazabilirler
·
Yazı
yazarken kol vya da bilek ağrısı çekerler
·
Yazarken
harfleri ters yazma ve kelimelerden harf çıkartabilirler.
·
Yazma
gerektiren çalışmalardan kaçarlar.
Yorumlar
Yorum Gönder